Om slakterier hade glasväggar

Tisdagnatt eller onsdagmorgon och jag kan förståss inte sova. Så vad gör jag? Jo självklart får jag den briljanta idén att titta på Earthlings för tusende gången. Varför? Kanske, kanske börjar jag inte gråta denna gången och kanske, kanske springer jag inte runt klockan tre på natten i mitt grannskap för att leta upp min katt och pussa och krama honom som aldrig förr. Resultat? Fail.


Jag har ingen som helst struktur på detta blogg-inlägget och ingen direkt avsikt med det heller. Jag måste bara spotta ur mitt avsky än en gång. Inte nog med att köttindustrin bidrar med mer till växthuseffekten än hela transportfaktorn det är även det mest oetiska jag stött på hitills under min livstid. Människor hoppar på mig genom frågor som: Tycker du att djurens problem är viktigare än människorätt? Tycker du det är viktigare att vara vegetarian/vegan än att bojkotta orättvis handel? Svaret är ja. Vilket absolut inte betyder att jag inte bryr mig om de stackars kvinnorna som sitter i thailand och syr handväskor för ingen lön alls, men faktum är det att den problimatiken är mycket mer avancerad när det gäller rättvis handel. Bojkottningen är inte lika simpel. Utbudet av rättvisemärkta kläder är inte stort och går inte att jämföra med kött-substitut och vegetarisk kost. Och att bojkotta en leverantör i ett läskigt utvecklingsland måste man även tänka igenom. Naturligtvis hade sömmerskorna valt något annat yrke om möjligheten hade funnits, men uppenbarligen finns den inte. Det är ett val de gjort, att arbeta på en fabrik och utan dess minimilön kan de förmodligen inte leva alls. Så att bojkotta är inte rätt strå till stacken. Istället borde krav sättas på företagen, och de är förmodligen det bästa vi som konsumenter kan göra. Fast det är såklart gamla nyheter.


Magnus Bétner sa en korkad och smart grej. Han sa något om att "Folk blir så skärrade av att de gör väskor av hundar och katter i Indonesien men folk verkar glömt att det är barn som sitter och syr väskorna". Det är korrekt Magnus, folk glömmer lätt av vilka som ligger bakom en produkt och västvärlden har liksom vant sig vid tanken av att allt har gått åt helvette för mänskligheten. Men herr Bétner, finns det ingen möjlighet att man kan tycka synd om både djuren och människorna? Finns det en möjlighet att man engagerar sig i två olika (fast ändå lika) världssituationer?

Förtryck som förtryck men en sak är säker, arbetarna i fabrikerna kastreras inte utan bedövning och de slaktas inte heller för att bli skinka på våra julbord.


Jag var på en ekologisk föreläsning idag där en kvinna vid kanske 40års åldern berättade om hennes relativt nya projekt. Hon hade startat en tygfabrik i Sri Lanka där arbetarna hade etiska och mänskliga rättigheter. De hade fått anställnings kontrakt, fick naturligtvis gå med i fackförbund och hade humansk arbetsmiljö. Dessutom var det, från odling till slutprodukt, 100% ekologiskt. De hade etablerats och hade till exempel fått en beställning från the ark på tusentals turné t-shirts. Och jag satt bara där och var så avundsjuk. Naturligtvis vart jag lycklig att de finns människor som gör saker för världen för omväxlings skull men främst så var jag avundsjuk. Tänk att ha ett arbete som går ut på att resa i andra kulturer och dessutom göra människor och naturen nöjd och mätt.


Ska vi enbart köpa ekologiskt och rättvisemärkt och hoppas på att resterande företag går efter efterfrågan och ändrar sin leverantörs policy eller är det naivt att tänka så? Kanske kommer företagen skita fullständigt i det och konsumenternas makt sinar successivt bort. Kanske har hoppet redan förmultnat. Ptjah, det är värt ett försök.



Var snälla mot den natur vi har kvar vänner.


image9

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag älskar dig bara mer & mer för varje dag.

2007-10-17 @ 08:54:47
URL: http://johanfitforbattle.blogg.se/
Postat av: Lisa

Håller självklart med föregående talare,
och tycker att: Klart det är värt ett försök.
Du har ju redan kommit längre än många många andra.
Man kan ju faktiskt lägga energi på båda problemen.
Inget problem bör jämföras eller sättas åt sidan "så länge" för att tas itu med när det andra löst sig. eftersom det mesta handlar om samma idiotiska sak, pengar. Vi gör allt på en gång tycker jag!

2007-10-18 @ 13:39:29
Postat av: wiberg

Inlägget är guld som vanligt!

Du har mycket innanför pannbenet Emma, släpp ut det oftare!

2007-10-19 @ 10:16:50
Postat av: Angelika

Skitbra skrivet!

2007-10-29 @ 16:37:01
URL: http://maliceangel.blogg.se
Postat av: Salle

Strukturerat eller inte, du har rätt och ju mer du skriver desto fler glasväggar kan monteras in i slakthusväggarna. Kör på.

2007-11-15 @ 21:53:43
URL: http://mircal.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0